vrijdag 6 april 2012

Tutorial poncho

Misschien wel de meest eenvoudige poncho die er is?! Heerlijk om te haken én lekker warm! 
Ik haakte met acryl van de Zeeman. Dat heb ik nog héél veel liggen, dus zo'n poncho is ideaal om mijn voorraad iets te doen slinken. Bovendien is dat vrij dik garen. Ik haak het met haaknaald 5 en dan is zo'n projectje in twee avondjes gepiept! Op naar de volgende! 

Maar eerst ... een tutorial!
 Heb er nog niet eerder zelf een uitgeschreven dus mocht er iets niet kloppen ... laat het me weten! 
(De basis voor dit patroon heb ik ooit via via op 'n kladje gekregen, ik heb het aangepast en uitgewerkt, niet helemaal zelfbedacht dus!)

Toer 1: Haak een ketting van lossen die zo lang is dat hij om het hoofd past (hou er rekening mee dat hij nog wat mee rekt, dus maak ‘m niet te wijd!). Aantal lossen deelbaar door 2 én 3! Sluit de ketting met een halve vaste in de eerste losse (zorg dat ie niet gedraaid zit!). Als je precies wilt uitkomen zorg dan dat het aantal lossen een meervoud van drie is.
Toer 2: haak 1 losse. Haak in elke steek een vaste. Eindig met een halve vaste in de eerste losse. 
Toer 3: haak 3 lossen en twee stokjes in de eerste steek, (je kan er nu voor kiezen om een losse te haken, ik doe dat nooit), sla 2 steken over, haak 3 stokjes in de volgende steek. Ga zo door tot je helemaal rond bent. Eindig met een halve vaste in de derde losse waar je deze toer mee begon. 
Overige toeren: Volgende toeren: Je gaat nu stokjesgroepjes (3 stokjes) haken in de openingen. Je start natuurlijk met 3 lossen + 2 stokjes. Halverwege haak je in een opening twee stokjesgroepjes met een losse er tussen. Precies daar tegenover doe je dat nog een keer. Hiermee geef je de voor- en achterkant van de poncho vorm. Als je er bij het tellen van je aantal lossen rekening mee hebt gehouden dat het deelbaar was door 2 en door 3 zou je nu precies uit moeten komen.

 Ik koos er bij deze poncho voor om steeds na twee toeren van kleur te wisselen. Alles kan uiteraard! Na zeven toeren zag ie er bij mij zo uit: 
Haak net zolang door tot je 'm lang genoeg vindt (even passen uiteraard). Je kan 'm afwerken met allerlei verschillende randjes...
Jet wilde graag een stekelig randje ... dus ik gebruikte haar picotje. Met dik garen komen randjes altijd wat minder hun recht, maar denk niet dat mijn meisje dat een probleem zal vinden ... 

Succes er mee!

42 opmerkingen:

  1. Wat een leuke poncho en wat fijn dat je hem zo duidelijk hebt uitgeschreven, een om te onthouden.
    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. geweldig!! erg mooi en heel erg bedankt voor de tutorial ik ga er vast snel ook eentje maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi!!!! Ja leuk hè die kleurtjes! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Anoniem14/4/12

    Bedankt voor het fijne en simpele patroon...
    Haak nog niet zo lang maar dit lukt prima!!
    Súperleuk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Saartje,
    ik vind de poncho superleuk!

    Ik ben een sprei aan het hakken, ook met Zeeman Acryl (Royal melange) maar haaknaald nummer 3,5.
    Ik zaal deze poncho hakken en probeer ik naald nummer 5.

    Bedankt voor de tutorial

    Groetjes

    Gaby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Saartje,

    ik heb hem gehaakt voor mijn dochtertje. Hij is echt supertof geworden. Bedankt voor het patroon en de tutorial.

    groetjes,
    Frederike

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Anoniem17/9/12

    hee, ik was net begonnen aan een poncho maar zag even niet wat ik verkeerd deed! zie het nu wel! bedankt!
    en leuke kleuren! heb met hetzelfde wol en dezelfde kleuren en dezelfde steken een sjaal en deken voor mijn nichtje gehaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Anoniem29/9/12

    hoi saartje heel leuk patroon van die poncho!!
    ik heel fanatiek aan de slag zg ik..... kinderponcho
    kan ik hem nog aanpassen of moet ik hem gewoon afmaken op de kindermaat

    ik vind hem helemaal geweldig mag ik dacht voor mijn zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als de poncho over je hoofd past kan je hem voor jezelf afmaken ... anders wordt het lastig ;)! Succes!

      Verwijderen
    2. Anoniem29/10/12

      Ik heb hem zo gemaakt dat hij over mijn hoofd pas, maar zie nu wel dat het echt een kindermodel is. Hij past namelijk niet goed over de schouders en kruipt omhoog.

      Ik zou hem dus echt een heel stuk groter maken dan je hoofd zodat hij al een beetje 'op je schouders hangt' en niet precies om je hoofd past.

      Ik denk er over om de eerste 3 of 4 toeren uit te halen, want dan zou hij wel passen. Maak hem dus niet te smal want anders ben je lang bezig en dat zou jammer zijn.

      Verwijderen
  9. Wat een mooie poncho :) Ik heb gelijk garen gehaald oker geel met zwart en ben al met toer 36 bezig, dankje voor de duidelijke uitleg! Grtjs Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat super, ben erg benieuwd waar jij je haaknaalden koopt bij ons heeft Zeeman ze niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Anoniem5/11/12

    Super leuke poncho. Hoeveel acryl heb jij gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo
    Ik heb een vraag ben nog niet zo ervaren met haken maar wil de poncho proberen alleen delen door 2en een veelvoud 3 wat bedoel je daar precies mee.
    Ik snap de veelvoud van 3wel maar dan delen door twee .
    Dus zou u mij dit uit kunnen leggen.
    Vg Bianca

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Saartje,
    Bedankt voor je tutorial voor deze leuk poncho. Ik snap haken sinds vorige week en ben meteen heel enthousiast. Om er in te komen ben ik deze poncho voor pop aan het maken. Pop is altijd een goed slachtoffer voor probeersels. Mijn dochter liep al kleurtjes door te geven voor een poncho voor haarzelf.
    Groetjes Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem22/2/13

    Hallo,

    Wat een leuke poncho, ik ben er ook aan begonnen.
    Alleen een vraag, hoeveel toeren heb jij gehaakt voor deze poncho?

    Groetjes, Rosa

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo Saartje,

    De poncho is echt enorm leuk. Ik heb mijn meisje beloofd een poncho voor haar te maken. Deze is echt heel leuk. Ik heb nog wit/ zwart en roze wol liggen dus denk ik dat ik deze kleuren gebruik. Hardstikke bedankt voor je duidelijke uitleg en makkelijk te onthouden.

    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hetty7/5/13

    Hallo Saartje,

    Met hoeveel steken ben jij begonnen en welke leeftijd heeft je dochtertje?
    Ik wil er wel een maken voor de baby van een collega maar ik weet niet met hoeveel
    steken ik dan zal beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. jose bron ook op fb bij dc10/5/13

    hallo saartje ik wilde even zeggen dat ik met succes je poncho hebt gemaakt.heb hem met foto gepost op dc van fb en krijg hele leuke reacties. bedankt nog

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo

    Ik heb de poncho voor mij zelf gemaakt en krijg er leuke reactie op bedankt voor de uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor dit patroon met uitleg. Ik heb er eentje in vintage kleuren voor mijn schoondochter gemaakt. Ga nu aan eentje voor mezelf beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anoniem4/9/13

    Hallo,
    Hoeveel wol heb je ong. nodig? Voor een meisje van ruim 5 jaar (normale lengte? En ook door 2 en 3 deelbaar....hoe precies? Ik ben een leek op dat gebied hoor...Dus ik heb meestal net iets meer extra uitleg nodig.....

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Anoniem13/9/13

    Ben een paar dagen geleden enthousiast begonnen, maar heb mijn werk inmiddels al een keer of 6 uitgehaald. Als ik ongeveer 8 toeren heb gehaakt, is mijn werk niet symmetrisch meer. Er zit een rare vorm aan de kant waar ik de toer 'dichtmaak'. Door het haken van de 3 lossen ontstaan er openingen, waardoor er aan de voorkant van de poncho meer openingen komen dan aan de achterkant. Wat doe ik verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hanny19/9/13

    Beste Saartje,
    Ik heb ergens een probleem met het patroon waar ik niet uitkom.
    Ik krijg een probleem bij de vierde Tour
    Het begint dan met Overige Toeren:
    Ik weet hier niet hoe ik bij de eerste opening moet komen.
    Is er iemand die mij dit zou kunnen uitleggen?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Carola9/10/13

    Hanny gewoon met halve vaste, dus je maakt 1 of 2 halve vaste richting de opening toe.

    Saartje bedankt voor deze omschrijving, dankzij jou zit ik nu op de bank mn eerste poncho ooit te maken. De 4de toer is bijna af, dus al bijna sjaal waardig. Dank je wel.

    Carola

    BeantwoordenVerwijderen
  24. De uitleg van het randje is inmiddels verhuisd, ontdekte ik. Hij staat nu op http://sewnaturalblog.blogspot.nl/2011/12/haakles-voor-beginners-les-7.html.
    Vanmiddag maar even langs de Zeeman voor garen, mijn dochter kan amper wachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Annie Jonkman31/10/13

    Dank voor dit geweldig patroon. Kan niet wachten om te beginnen. Vanavond even proefstukje ; morgen meteen om wol.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. dankje ben meteen begonnen .

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Anoniem13/11/13

    Hoi Allemaal,
    Heeft er iemand enig idee hoeveel bollen garen ik zou nodig hebben als ik hem ook in 4 kleuren zo haken ??
    Dank voor het patroon Saartje !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoeveel steken zetten jullie gemiddeld op voor een volwassene?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anoniem22/3/14

      Ik heb 108 steken opgezet. Daar past mijn hoofd prima doorheen en is deelbaar door 2 en door 3.
      Succes!

      Verwijderen
  29. Dankje voor de uitleg ben er net mee begonnen voor onze kleindochter, heel duidelijk uitgelegd op deze manier

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Anoniem22/1/14

    Hi! Wat een super leuke poncho en fantastische uitleg! Het enige wat niet lukt ishet wisselen van kleur. Op welke manier doe ik dat? Gr visje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal wel even antwoorden, als je 2 toeren hebt gedaan maak je die met een halve vaste vast aan de eerste stokje die je bent begonnen met die toer.
      Dan pakje een andere kleur en maak 3 lossen dat is het eerste stokje dan doe je nog 2 stokjes erbij en dat zijn je eerste 3 stokjes en zo ga je door, ik hoop dat het gaat lukken.

      Verwijderen
  31. melanie8/2/14

    Ik heb deze poncho ook gemaakt.Bedankt voor de uitleg...ga nu aan de volgende 2 beginnen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Anoniem19/3/14

    Die van mij is ook net klaar! Bedankt voor het patroon, echt heel duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hij is super leuk ben en een voor een pas geboren baby aan het maken van rosé en wit word nu al leuk na vijf toeren en en een hele goeie uitleg dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Deze heb ik 35 jaar geleden voor mij zelf gehaakt wist niet hoe het moest na veel zoeken gevonden. Ga hem nu voor mijn kleindochter haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Anoniem28/6/14

    Hoi Saartje,
    Bij toeval hier terechtgekomen.
    Wat een prachtige Poncho, heb de afgelopen dagen ook één gehaakt
    voor één van m'n Levenig poppen, maar heb hem ook al weer uitgehaald.
    Ik had een patroontje gevonden waar je bij alle 4 punten moest meerderen,
    daardooor stond het bij de schouders heel erg bol, niet mooi.
    Dus, opnieuw geprobeerd, nu alleen in de punt voor en achter 3 stokjes - 1 losse - 3 stokjes,
    maar ook nu blijft het bij de schouders bol staan,
    wat doe ik fout ?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Anoniem28/6/14

    Zou het ook wel graag met een foto willen laten zien,
    maar geen idee of dat kan..

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Kun je met dit patroon ook andere steken haken voor een poncho?